JASA.com adalah singkatan nama Jasazami Ahmad & Shahidah Abdullah , merupakan blog keluarga yang memuatkan semua aktiviti dan perjalanan hidup seluruh keluarga kami. Terima kasih

Ahad, 20 September 2009

Satu Hari Di 1 Syawal 1430 Bersamaan 20 September 2009


5.30 pagi
Awal-awal lagi dah bangun, almaklumlah pagi raya kita kena awal bangun. Isteri dan ibu mertua sedang sibuk membuat persiapan akhir untuk hidangan di pagi Raya Aidil Fitri yang mulia ini, menu pagi raya ni nasi minyak atas permintaan ayah mertuaku. Tahun ini buat pertama kalinya aku beraya tanpa kedua-dua orang tua yang ku sayangi, ayah ku meninggal 20 hari raya tahun lepas dan ibu dah 6 tahun yang lalu. Tahun ni semua ipar dan biras ku berkumpul dirumah mertua ku.
6.30 pagi
Mandi sunat Aidil Fitri dan sembahyang subuh, kena awal mandi takut tak sempat nanti sebab bilik air hanya satu, orang ramai nak guna bilik air
8.15 pagi
Bersiap untuk ke masjid menunaikan solat sunat Aidil Fitri setahun sekali untuk kita lakukannya. Pihak masjid telah umumkan untuk solat sunat Aidil Fitri akan dimulakan tepat jam 8.45 pagi, seperti biasalah masjid akan dipenuhi jemaah sebab itu aku bersiap awal bagi memastikan dapat tempat.
8.35 pagi
Aku tiba di perkarangan masjid telah dipenuhi oleh jemaah yang ingin menunaikan solat sunat Aidil Fitri.

9.30 pagi
Selesai solat dan khutbah Aidil Fitri yang di sampaikan oleh Iman Masjid Taman Sri Semantan. Semua jemaah bersurai balik ke rumah masing-masing.
10.00 pagi
Kami sekelurga beraya dan bermaaf-maafan sesama keluarga. Seperti biasa saya dan isteri akan meminta keampunan dari ibu dan ayah tercinta dan adik beradik yang lain. Anak-anak ku dan semua anak saudara juga menuruti kami, bagi mereka saat inilah yang dinanti-nantikan kerana mereka akan dapat duit raya.
10.30 pagi
Pergi beraya ke rumah jiran-jiran yang berdekatan mewakili ayah dan bonda yang tak sihat. Seperti biasalah rumah pertama yang di lawati adalah rumah Pak Anjang jiran sebelah rumah ayah.
12.30 tengahari
Balik ke rumah setelah penat beraya ke 4 buah rumah, bukan letih berjalan tetapi letih perut kerana bermacam-macam yang dimakan dan mungkin perut ni terkejut memyebabkan perutku terasa semacam.
2.30 - 6.30 petang
Melayan saudar-mara yang datang beraya dan melawat ayah , tak putus-putrus orang yang datang sebab ayah mertuaku mempunyai anak dan cucu saudara yang ramai. Rumah mereka merupakan tempat yang wajib dikunjungi oleh mereka setiap tahun.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan