JASA.com adalah singkatan nama Jasazami Ahmad & Shahidah Abdullah , merupakan blog keluarga yang memuatkan semua aktiviti dan perjalanan hidup seluruh keluarga kami. Terima kasih

Jumaat, 25 September 2009

6 Syawal - Balik Ke Batu Pahat, Johor

5.50 pagi
Balik ke Batu Pahat, ikut jalan dalam melalui Bera, Keratong, Segamat, Labis, Chaah , Yong Peng, Parit Yani, Seri Gading dan sampai ke Kampung Parit Hj Salleh Ros, kampung tempat aku dibesarkan.
8.00 pagi

Singgah di Bandar Segamat untuk bersarapan, setelah 2 jam perjalanan. Menjamu selera di taman bunga seperti berada di kampung dengan suasana rumah dan pokok kelapa. Kami makan nasi lemak yang dibekalkan oleh ibu mertuaku. Biasalah ibu mertuaku sentiasa membekalkan makanan kepada semua anak, menantu & cucunya. Takut tak makan!!! 8.30 meneruskan perjalanan semula.

10.00 pagi
Sampai di rumahku yang dah lama ku tinggalkan sejak kematian ibuku 6 tahun yang lalu, kami hanya balik pada hari raya dan jika ada majlis perkahwinan serta kalau ada kematian saudara. Tahun lepas ayahku pun telah meninggalkan kami buat selama-lamanya.



11.00 pagi
Pergi ke kubur ayah dan ibuku untuk melawat mereka, orang kata kalau kita pergi hari Jumaat kita akan dapat berjumpa ahli kubur dimana mereka nampak kita datang tetapi kita tak nampak mereka .


11.30 pagi
Beraya ke 5 buah rumah (adik beradik ibuku). Kesemuanya di Kg Parit Hj Salleh Ros.

1.00 petang
Bersembahyang Jumaat di masjid kampungku. Aku dapat berjumpa dengan ramai saudara-mara, jiran tetangga, kawan-kawan dan lain-lain yang telah lama tidak berjumpa.
2.30 petang
Bertolak ke Kluang untuk menziarahi Mak Ucu (adik angkat arwah bapaku yang telah dipelihara sejak kecil oleh nenekku). Beliau tidak mempunyai suami & anak. Menumpang dirumah kawan baik dia. Sedih juga aku bila melihatnya. Apakah kita yang ada anak ni akan menjaga kita bila dah uzur nanti??? Waallahu aklam.

5.00 petang
Tiba di Kg Parit Bingan, menziarahi 2 buah rumah pakcikku yang juga adik beradik ibuku. Sebenarnya, ibu ku ada 10 orang adik beradik, ibuku yang bongsu. Tetapi, dialah yang pertama menemui Ilahi.

8.00 malam
Takku sangka Parit Raja mempunyai sebuah restoran macam Restoran Nelayan di Kuala Lumpur. Nama restoran ni Bisik-Bisik Restaurant & Cafe. Kami sekeluarga makan malam di sini. Makanannya memuaskan. Harga berpatutan. Alhamdulillah.

9.oo malam
Jumpa kawan lama ( Mohd Nazrin ) , kami sekelas dari darjah 1 hingga tingkatan 6.
10.00 malam
Balik ke rumah ayah & ibu ku untuk rehat dan tidur

Tiada ulasan:

Catat Ulasan