JASA.com adalah singkatan nama Jasazami Ahmad & Shahidah Abdullah , merupakan blog keluarga yang memuatkan semua aktiviti dan perjalanan hidup seluruh keluarga kami. Terima kasih

Selasa, 22 September 2009

Hari Ke 3 Syawal 1430

Hari ni dah masuk hari ke 3 Syawal , kemeriahan masih terasa dengan suasana raya terutamanya di kampung walaupun rumah bapa mertuaku di taman perumahan. Menu hari ni Nasi Dagang lauk ikan aya ( tongkol), pagi-pagi lagi ibu mertua dan isteri ku dah bangun untuk menyiapkannya. Proses membuat nasi dagang memakan masa yang agak lama kerana banyak kerja yang perlu dilakukan, beras kena dikukus berkali-kali ( 3 x ) , acar mentah dan gulai ikan tongkol perlu disediakan pagi ni juga bagi memastikan ia tahan lama.
Hari ini kami bercadang tidak ke mana-mana kerana kami menjangkakan ramai sanak saudara yang akan datang. Ini memandangkan inilah hari terakhir cuti raya bagi mereka yang tidak mengambil cuti tambahan raya. Selalunya mereka akan singgah dirumah bapa mertuaku terutama bagi mereka yang di dalam perjalanan pulang ke Kuala Lumpur memandangkan rumah ini di tepi jalan dan hanya 4 km keluar ke Lebuhraya Pantai Timur.
Seperti yang dijangkakan memang ramai sanak saudara yang datang melawat mertuaku, semuanya pangkat anak dan cucu serta cicit. Aku pun terasa tua sangat apabila dipanggil pakcik dan atuk oleh anak dan cucu saudara, ada diantaranya yang lebih tua dari ku.
Petang ni kami membuat majlis hari jadi untuk anak saudaraku yang bernama Nur Fatihha bagi menyambut hari kelahiran yang ke 6 tahun kebetulan jatuh pada hari ini.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan