JASA.com adalah singkatan nama Jasazami Ahmad & Shahidah Abdullah , merupakan blog keluarga yang memuatkan semua aktiviti dan perjalanan hidup seluruh keluarga kami. Terima kasih

Isnin, 30 Mei 2011

Hobi Baru Aku Dan Anakku Memelihara Burung ( Burung Serindit )

Ahad 29 Mei 2011- Sepagi aku membaiki sangkar arnabku yang terbiar di belakang rumah. Dulu aku ada bela sepasang arnab tapi tak lama sebab  keduanya mati digigit semut api. Kali ni aku bercadang memelihara burung pula, semalam dah pergi ke kedai burung dengan anakku dan mereka berkenan pula dengan burung serindit. Cantik sungguh bulu badanya dengan  berbagai warna. Sangkar burung ni ku letakkan di taman mini didepan rumahku. Sebelah petang selepas sembahyang zohor aku dan anak-anakku pergi ke kedai burung untuk membeli sepasang burung serindit dengan harga RM38.00.
Burung Serindit (bahasa Inggeris) "Blue-crowned Hanging-Parrot") juga dikenali sebagai Burung Bayan Kecil merupakan salah satu daripada haiwan terlindung yang terdapat di Malaysia. Pemburuannya memerlukan lesen pemburuan. Nama sainsnya Loriculus galgulus.
Ciri-ciri
Burung Serindit ialah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah, dan paruh tanpa gigi. Burung Serindit adalah sejenis burung yang terdapat di dalam genus burung serindit Loriculus. Burung ini berukuran kecil, dengan panjang mencapai 12cm. Sebahagian besar bulunya berwarna hijau dengan bulu ekor berwarna merah.

Burung Serindit jantan dan betina mempunyai warna yang serupa. Burung Serindit jantan memiliki bercak kepala berwarna biru dan bercak tenggorokan berwarna merah. Burung Betina berwarna lebih kusam dibanding jantan.

2 ulasan:

  1. Kalau terlindung boleh ke bela? Tak kena denda?

    BalasPadam
  2. kalau nak bela kena ada lesen tangkap dulu baru boleh amk lesen memelihara. kalau tak kena denda sekor burung rm11k

    BalasPadam